CSIL’e göre 2023 yılında dünya mobilya üretimi yaklaşık 470 milyar ABD doları değerindeydi. Uluslararası mobilya ticareti, 2020 yılında pandemi nedeniyle yaşanan durgunluk, 2021 yılındaki olağanüstü büyüme ve 2022 yılındaki bir durgunluk yılı sonrasında 2023 yılında 170 milyar doları aştı.
2023, uluslararası mobilya ticareti açısından çok kötü bir yıldı (enflasyona rağmen cari ABD doları cinsinden %-9).
Mevcut ABD doları cinsinden 2024 ve 2025 yılı büyüme tahminleri enflasyonun devam edeceği beklentisinden etkileniyor ve toparlanmanın yavaş olacağına işaret ediyor. Uluslararası mobilya ticaretinin geleceği, olası ek ticaret kısıtlamaları (ayrıca ABD’de artan korumacı duyarlılık nedeniyle) ve devam eden deniz taşımacılığı zorlukları nedeniyle aşağı yönlü risklere maruz kalıyor.
Başlıca mobilya ihracatçısı ülkeler, 2017-2023 milyar ABD doları
Başlıca mobilya ithalatçısı ülkeler, 2017-2023 milyar ABD doları
Kaynak: CSIL
Önde gelen mobilya ithalatçıları Amerika Birleşik Devletleri, Almanya, Fransa, İngiltere ve Kanada’dır. Bu ülkeler toplam ithalatın yaklaşık yarısını oluşturmaktadır. ABD’deki ithalat artışı, uluslararası mobilya ticaretindeki büyümenin ana lokomotifi oldu. 2023 yılında ABD ithalatının yaklaşık üçte ikisi Asya’dan (Çin, Vietnam, Malezya) yapıldı.
ABD ile Çin arasındaki ticari gerilimler nedeniyle, ABD’nin Asya’dan yaptığı toplam mobilya ithalatında Çin’in payı, özellikle Vietnam’dan yapılan ithalat lehine azaldı. 2023 yılı başta ABD olmak üzere tüm ana ithalatçı ülkeler için düşüş gösteriyor.
2023 yılında mobilya ithalatı tüketimden daha fazla azaldı ve bunun sonucunda uluslararası ticari akışa açıklık düzeyini değerlendiren bir gösterge olan ithalat/tüketim oranında iki puanlık düşüş yaşandı. Mobilya ithalatı/tüketim oranı 2014’ten bu yana sürekli olarak %30’un üzerinde seyrediyor ve 2016 ile 2022 yılları arasında ciddi bir artış gösterdi. 2023’te geçmiş deneyimlerle daha uyumlu bir düzeye geriledi.
Çin en büyük mobilya ihracatçısı konumunda olup onu uzaktan Vietnam, Polonya, İtalya ve Almanya takip etmektedir. Çin’in ihracatı küresel mobilya ihracatının yaklaşık üçte birini oluşturuyor. 2021’deki güçlü artışın ardından 2022 ve 2023’te önemli ölçüde düşüş gösterdi ancak salgın öncesi seviyelerin üzerinde kaldı.
Bu düşüş temel olarak hedef pazarlardaki yavaşlama, ABD ile olan ticari gerilimler ve Çin’in ekonomik büyümesindeki yavaşlamadan kaynaklandı.
Tüm verilerin cari ABD Doları cinsinden olduğu ve enflasyondan ve önemli para birimlerinin ABD Doları karşısında değer kaybetmesinden (sırasıyla yukarı ve aşağı) etkilendiği unutulmamalıdır.
Asya-Pasifik bölgesi, ihracatın yanı sıra mobilya üretiminde de geçmişe göre büyüme hızını yavaşlatsa da yüzde 50 civarındaki payıyla en önemli bölge olmaya devam ediyor.
Temmuz 2024’te yayınlanan CSIL ‘Dünya Mobilya Görünümü 2024/2025’ raporu, uluslararası senaryonun şu şekilde olacağını varsayıyor:
Dünya GSYİH’sının Evrimi. Reel anlamda yıllık yüzde değişim.
2024 2025
Dünya 3.2 3.2
Gelişmiş Ekonomiler 1,7 1,8
Yükselen ve Gelişmekte Olan Ekonomiler 4.2 4.2
Kaynak: IMF, Dünya Ekonomik Görünümü, Nisan 2024
IMF’ye göre, yükselen ve gelişmekte olan ekonomilerin gelişmiş ekonomilere göre çok daha hızlı büyümesiyle birlikte, dünya GSYH büyümesinin hem 2024 hem de 2025’te yüzde 3,2 olması bekleniyor. Aşağı yönlü riskler; enflasyonun devam etmesi, Çin’in ekonomik büyümesindeki muhtemel yavaşlama, emtia fiyatlarındaki dalgalanma ve artan jeopolitik gerilimlerden kaynaklanıyor.
2023 yılı küresel mobilya tüketimi açısından da zorlu bir yıl oldu ve zayıf mobilya talebinin 2024’te de devam etmesi, 2025’te ise toparlanması bekleniyor.
Hindistan’ın dünyanın en hızlı büyüyen büyük ekonomisi olması bekleniyor. Sürdürülebilir ekonomik büyüme, artan harcanabilir gelirle genişleyen orta sınıf ve gayrimenkul ve konut faaliyetlerindeki artışın etkisiyle mobilya talebi artıyor.