2017 yılını yüzde 14 artışla tamamlayan ihracatçı 2018 için hedef büyüttü. İDDMİB Başkanı Rıdvan Mertöz, bu yıl ithalatı azaltıp ihracatı artırmak için bir dizi çalışma yapacaklarını kaydetti. Endüstri 4.0’ın gelişmesiyle birlikte artan üretim hızı ve ürün kalitesinin, küresel rekabet için yeterli olmayacağını vurgulayan Mertöz, teknolojiye yatırım yapan firmaların birkaç adım öne çıkacağını anlattı.
Türkiye’nin ihracatı 2017’de 160 milyar dolara yaklaşırken demir ve demir dışı metal ihracatı sektörü yılı tahmin ve beklentilerin üzerinde bir rakamla kapattı. İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Rıdvan Mertöz, “2017 yılı için 6 milyar 800 milyon dolarlık bir hedef belirlemiştik, 7 milyar dolara çok yaklaştık. 6 milyar 970 milyon dolarlık bir ihracat ile hedeflerimizi aştık. 2018’de de aynı oranlarla yolumuza devam edeceğimizi düşünüyoruz. 2017 yılında yüzde 10-11 oranında büyüme düşünürken, yüzde 14’lük bir büyüme gerçekleşti. Büyümedeki en büyük katkı katıldığımız fuarlar, katma değerli ürünler üretmemiz ve ziyaret ettiğimiz ülkeler” dedi.
2017 yılında ihracatta yaşanan artışın, önceki iki yılda yaşadıkları kayıpları telafi ettiği için morallerinin yükseldiğini belirten Mertöz, “2015 yılında komşularımızda yaşanan sıkıntılar, küresel ticaretin gerilemesi ve politik gerginlikler neticesinde ihracatımız gerilemişti. Çabalarımız sonuç verdi, 2017’de başarılı bir yıl geçirdik. Yakaladığımız büyümede Kredi Garanti” diye konuştu.
“Almanya ve Amerika’ya Türk Ticaret Merkezi açmayı planlıyoruz”
2018 hedefleri arasında 2 tane Türk Ticaret Merkezi açmayı planladıklarını belirten Mertöz, “Bunun biri Amerika diğeri Almanya’da olacak. Almanya’da özellikle ana sanayinin yanında olmak için üyelerimize yardımcı olmak amacıyla bir Türk Ticaret Merkezi ve bunun depolarını oluşturma çalışmalarını 2018’de tamamlamaya çalışıyoruz” ifade etti.
“İthalatı 1 milyar dolar azaltacağız”
2018 yılı için farklı bir hedef ve strateji belirlediklerini ve cari açığı azaltma projelerinin olduğunu kaydeden Mertöz, şunları söyledi: “Birlik olarak hepimiz aynı zamanda ithalatçıyız. İthal edilen ürünleri tespit etmeye başladık. Bu ürünleri mercek altına alıp Türkiye’de üretmenin yolunu arayacağız. 7 milyar dolar ihracatımız var ama 9 milyar dolar da ithalatımız var. 9 milyar dolarlık ithalatı çok fazla olmasa da 1 milyar dolar bilemediniz, 500 milyon dolar düşürmek için çalışacağız. Yeni stratejimizde yapılan ithalatları da mercek altına alacağız. Gümrük İstatistik Pozisyonları numaralarına bakarak ithal edilen malzemeler neler, bunları ülkemizde üretebilir miyiz sorularının yanıtlarını bulacağız. İhracatı artırırken, ithalatı azaltmak bizim bu seneki stratejimiz olacak. İthal edilen ürünlerle ilgili çalışmalarımız yeni başladı. İthalatın önüne geçebilmek için örneğin; ülkemizde mobilya aksesuarı, kapı kolu kilit gibi ürünlerde, adı ve markası Alman olmasına rağmen Çin ürünleri ithal ediliyor. Bu ürünlerin kontrolü ve özellikle kamu kuramlarında da tercih edilen ürünlerin azaltılması ve alınmaması ile ilgili kamuya yönelik çalışmalarımız olacak. Mutfak ürünlerinde gayet iyi gidiyoruz, cari açığımız yok ama daha da azaltmak için ithal edilen ürünleri mercek altına alıp ülkemizde üretmeye çalışacağız. İthalat çok altında ama yine de yerli ürünlerin ithal olanların yerini alması için elimizden geleni yapacağız”.
Sektörün yeni yatırım planları ve büyüme tahminleri hakkında görüşlerini açıklayan Mertöz, “Türkiye, demir ve demir dışı sektöründe, yüksek kaliteye sahip ürünleriyle dünyada önemli bir konumda yer alıyor. Teknolojinin hızla geliştiği günümüz dünyasında sektörümüz, söz konusu değişime ayak uydurabilmek için yatırımlarını aralıksız bir şekilde sürdürüyor. Ülke olarak 500 milyar dolarlık ihracat hedefinde İDDMİB olarak payımıza düşen 25 milyar dolarlık sektör hedefine, Ar-Ge ve inovasyon bilincini sektörümüze benimsetebilirsek ulaşılabileceğine inanıyoruz” dedi
“Hedefimizde yine Amerika var”
Geçen yıl hedef pazar olarak belirledikleri Amerika ile yaşanan siyasi gerginliğin sıkıntılarını yaşadıklarını anlatan İDDMİB Başkanı, “Siyasal gerginliğe rağmen hedeflerimize yaklaşıyoruz. Geçen sene Amerika için hedefimiz çok büyüktü. Toplam ihracat artışımız yüzde 14 olmasına rağmen, birlik ihracatımız Amerika’ya yüzde 19 arttı. 2018 hedef ülkelerimizde, siyasal gerginliğe rağmen yine Amerika var, aynı zamanda bir diğer hedefimiz de Avrupa’daki payımızı yükseltmek olacak. Amerika çok büyük bir pazar ve biz bu pazarda yok denecek kadar azız. İngiltere’de çok iyiyiz, Almanya’da da fena değiliz, Rusya’daki payımızı ise artırarak devam diyoruz” dedi.
“2018’de 42 etkinlik yapacağız”
Yapacakları çalıştaylar, fuarlar, heyetlerin bu hafta sonu netleşeceğini ifade eden Mertöz, “Bu sene toplam 42 etkinlik planlıyoruz. Bakanlık ve birlik olarak iptal kararı olmazsa minimum 40 etkinlik ile bu sene rekor kıracağız. Etkinliklerimizin çoğu fuar olarak gerçekleşiyor. B2B görüşmelerinde de oldukça iyiyiz, hem yurt dışı fuarlara katılıp B2B görüşmelerimizi gerçekleştiriyoruz, hem de fuar zamanlarında özellikle kendi fuarlarımıza heyet getiriyoruz. BAKİEL grubunda yenilik ve tasarım alanlarında çok yoğun çalışmalar yapılıyor. Geçen sene çok başarılı ve örnek bir tasarım yarışması olan ’Birlikte Tasarlayalım’ yarışmasını gerçekleştirdik. Yarışmaya katılan 11 projenin 7’si üretime geçti bu da çok büyük bir başarıdır.”