Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), haziran ayı ihracat rakamlarını açıkladı. Türkiye’nin ihracatı 2020 yılı haziran ayında yüzde 15,8 artışla 13 milyar 469 milyon dolar oldu. Mayıs ayına göre yüzde 35,2 ile ihracatta rekor artış hızı elde edildi. Haziran’da 1.443 firma ihracat ailesine katılırken, 27 sektörün 24’ü ihracatta artış sağladı. Fındık ve Mamülleri, Hububat, Mücevher, Gemi ve Yat, Süs Bitkileri sektörleri ihracatlarını aylık bazda yüzde 50’nin üzerinde artırırken, en çok ihracat gerçekleştiren ilk 5 sektör Otomotiv, Kimyevi Maddeler, Hazırgiyim, Çelik ve Elektrik- Elektronik oldu.
TİM Başkanı İsmail Gülle, “İhracat ailesi, salgın döneminde ‘Önce Türkiye, Önce İhracat’ diyerek üreten Türkiye’nin dinamosu olmaya devam etti. Türkiye, küresel ticaretin ‘güvenilir limanı’ olduğunu tescilleyerek ihracatta normalin de ötesindeki seyrine başladı. Ülkemiz, nasıl ki dünya ticaretindeki olumsuz gelişmeler ve Türkiye’ye yönelik finansal saldırılara rağmen pek çok kez ihracatı artırmayı başardıysa, bugün yine başardı. Olağanüstü koşulların barındırdığı fevkalade fırsatların farkındayız. İhracatçılarımıza güveniyoruz. Söz konusu Türkiye olunca dün yaptık, bugün de yaparız, yarın da yapacağız” dedi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), haziran ayı geçici dış ticaret verilerini açıkladı. Genel Ticaret Sistemi’ne (GTS) göre ihracat haziranda yıllık yüzde 15,8 artışla 13 milyar 469 milyon dolar oldu. Mayıs ayına göre artış oranı ise yüzde 35,2 ile rekor kırdı. Son 12 aylık ihracat da yüzde 15,1 düşüşle 75 milyar 55 milyon dolar oldu.
Salgının dünya ekonomisindeki etkilerini değerlendiren TİM Başkanı İsmail Gülle, “ Uluslararası kuruluşlar, salgının küresel ekonomiye etkilerine dair beklentilerini negatif yönde revize etmeye devam ediyorlar. IMF, 2020 yılı için küresel ekonomik daralma beklentisini yüzde 3’ten yüzde 4,9’a, Fitch ise yüzde 3,9’dan yüzde 4,6’ya revize ederken Dünya Bankası ekonominin bu yıl yüzde 5,2 küçülmesini öngörüyor. Hedef pazarlarımız arasında yer alan birçok ülke ekonomisinin de 2020 yılında önemli ölçüde küçülme ile karşı karşıya kalması bekleniyor. IMF bu yıl Meksika’nın yüzde 10,5, Birleşik Krallık’ın yüzde 10,2, Güney Afrika’nın yüzde 8, Rusya’nın ise yüzde 6,6 küçülmesini öngörüyor. Satın Alma Yöneticileri Endeksi (PMI) verileri küresel ölçekte iktisadi faaliyetteki daralmanın hız kestiğine işaret ediyor. Haziran ayında, Çin’de imalat ve hizmetler PMI verileri 50 olarak tarif edilen eşik seviyesinin üzerine çıkarken; Euro bölgesinde PMI endeksi Mayıs ayına göre, yüzde 40’ın üzerinde artış göstererek 46,9’a ulaştı. Küresel ekonomide ve bilhassa ülkemiz ekonomisinde toparlanmanın hızla gerçekleşmesi en büyük temennimiz” dedi.
“İhracatçılar başarılamaz denileni başardı”
Tüm dünyada olduğu gibi salgının Türkiye’nin üretim ve ihracatını Mart- Nisan- Mayıs aylarında olumsuz etkilediğini belirten Gülle, şunları söyledi: ” İhracat ailesi, salgın döneminde ‘Önce Türkiye, Önce İhracat’ diyerek üreten Türkiye’nin dinamosu olmaya devam etti. Tüm ihracatçıları bu olağanüstü dönemde sergiledikleri üstün mücadeleden adına dolayı yürekten kutluyorum. Ülkemizde haziran ayı ile başlayan normalleşme sürecinde ilk ayı geride bıraktık. Türkiye, küresel ticaretin ‘güvenilir limanı’ olduğunu tescilleyerek ihracatta normalin de ötesindeki seyrine başladı. Ülkemiz, nasıl ki dünya ticaretindeki olumsuz gelişmeler ve Türkiye’ye yönelik finansal saldırılara rağmen pek çok kez ihracatı artırmayı başardıysa, bugün yine başardı. Olağanüstü koşulların barındırdığı fevkalade fırsatların farkındayız. İhracatçılarımıza güveniyoruz. Çünkü onlar hep yapılamaz denilenleri yaptı, başarılamaz denilenleri başardı. Söz konusu Türkiye olunca dün yaptık, bugün de yaparız; yarın da yapacağız.“
“Haziran ayı ihracatı büyük bir çabayı yansıttı”
Firmaların salgının ortaya çıkardığı talep şokunu en az hasarla atlatmaları adına, ihracatçılara yönelik kredi hacminin artırılması ve ihracatçıların finansmana erişimlerinin kolaylaştırılmasına büyük önem verdiklerini söyleyen Gülle, “ Başta Eximbank olmak üzere kamu bankalarının ve özel bankaların ihracatçılara sağladıkları desteklerin Haziran ayı ihracat verilerine tüm sektörlerde olumlu katkısına şahit olduk. Bu kapsamda, Türkiye Cumhuriyetinin ilk milli bankası olan Türkiye İş Bankası ile ihracatçılarımızın elini küresel ticarette daha da güçlendireceğine inandığımız bir protokol imzaladık. Bu işbirliği, ihracatçılara düşük faizli kredi sunması, kadın ihracatçılara yönelik pozitif ayrımcılık uygulaması ve 500 milyon dolar gibi yüksek bir hacmi kapsaması bakımından büyük önem arz etmektedir. Pandemi sürecinde ortaya çıkan ve TİM olarak dile getirdiğimiz 53 talebin, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı’nın özverisiyle jet hızıyla çözüme kavuşturulduğunu belirtmek istiyorum. Haziran ayı ihracat rakamlarımız bu büyük çabayı yansıtmaktadır. Tüm ihracat ailesi adına; böylesi zorlu bir dönemde ortaya koydukları yoğun gayret için, tekrar tekrar Sayın Cumhurbaşkanımız nezdinde kıymetli bakanlarımıza en içten şükranlarımızı sunuyoruz. Bu dönemde atılan seri adımların olumlu yansımalarını inşallah hem yeni normalde, hem de sonrasındaki süreçte daha çok göreceğiz” dedi.
Yeni Nesil Ticaret Diplomasisi faaliyetleri aralıksız devam edecek
İhracatçılar için mücadelenin yeni başladığını belirten Gülle, TİM olarak ihracatçılar için tüm fırsat ve riskleri tek tek değerlendirmeye devam ettiklerini kaydetti. Gülle, Türkiye’nin ve ihracatın geleceği için TİM’in yürüttüğü eylem planı çerçevesinde haziran ayında yapılan çalışmalarına ilişkin şu bilgileri verdi: “Haziran ayında, Yeni Nesil Ticaret Diplomasisi faaliyetlerimiz kapsamında Ticaret Bakanlığımız koordinasyonu ile gerçekleştirdiğimiz Sanal Ticaret Heyetlerinin bir yenisini daha organize ettik. Sanal Ticaret Heyetlerimizden üçüncüsünü, 15-25 Haziran tarihlerinde; Tarım, Gıda ve Gıda Dışı Hızlı Tüketim Ürünleri, Tarım Makinaları, Soğuk Hava Depoları ve İklimlendirme sektörlerini kapsayacak şekilde Hindistan’a gerçekleştirdik. Küresel virüs salgınıyla ortak mücadelenin ikinci aşaması olarak belirlediğimiz, yoğun ticari işbirliğinin sağlanması noktasında Sanal Ticaret Heyetleri büyük önem taşıyor. Sanal Ticaret Heyetlerimiz Özbekistan, Kenya ve Hindistan ile sınırlı kalmayacak olup, TİM olarak, ihracat ailesinin 95 bin üyesi ile hedef pazarlarda Yeni Nesil Ticaret Diplomasisi faaliyetlerimize aralıksız şekilde devam edeceğiz.”
Haziran’da 1.443 firma ihracat ailesine katıldı
Haziran ayı ihracatına ilişkin detaylara değinen TİM Başkanı Gülle, şu bilgileri verdi: “Türkiye ekonomisinin bugünü ve geleceği açısından vazgeçilmez bir sacayağı olduğu perçinlenmiş olan ihracatımıza yönelik farkındalık ve TİM olarak ülkemizin her noktasında yürüttüğümüz KOBİ ihracat Seferberliği eğitimlerimizin en net sonucu olarak; haziran ayında ihracat ailemize 1.443 firmamızın katıldığını bildirmekten memnuniyet duyuyorum. İhracata yeni başlayan bu firmalarımız haziran ayında 101 milyon 384 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Firma özelinde bakıldığında, haziran ayı içerisinde toplam 38.373 firmamız ihracat gerçekleştirdi.”
144 ülkeye ihracat 2,43 milyar dolar arttı
Türkiye küresel ticaretteki olumsuz tabloya rağmen haziran ayında 144 ülkeye ihracatını 2,43 milyar dolar artırmayı başardı. Bu 144 ülkenin 119’unda artış yüzde 10’un, 61’inde ise yüzde 50’nin üzerinde gerçekleşti. Bu ülkeler arasında, geçtiğimiz yılın haziran ayına göre 304 milyon dolar ihracat artışıyla Birleşik Krallık, 272 milyon dolar ihracat artışıyla ABD ve 162 milyon dolar ihracat artışıyla İsrail dikkat çekti.
Otomotiv liderliği sürdürdü
Haziran ayının lideri, 2 milyar 16 milyon dolarlık ihracat ile Otomotiv sektörü olurken, 1 milyar 425 milyon dolar ihracat ile Kimyevi Maddeler sektörü ikinci, 1 milyar 358 milyon dolara ulaşan Hazırgiyim sektörü üçüncü, 1 milyar 129 milyon dolar ile Çelik sektörü dördüncü ve 903 milyon dolar ile Elektrik- Elektronik sektörleri beşinci oldu. Haziran ayının en güçlü performansına imza atanlar ise yüzde 69,3 artışla 128,4 milyon dolar ihracata ulaşan Fındık ve Mamülleri, yüzde 66 artışla 572,4 milyon dolara ulaşan Hububat, yüzde 60,2 artışla 345,1 milyon dolara ulaşan Mücevher, yüzde 58,8 artışla 88 milyon dolara ulaşan Gemi ve Yat, yüzde 55,2 artışla 6 milyon dolara ulaşan Süs Bitkileri sektörleri oldu.
Sektörlerde tablo tersine döndü
Haziran ayı özelinde sektörlerin ihracat performanslarına bakıldığında en kötü geride kaldı. Mayıs ayında 27 sektörün 25’i ihracatta düşüş yaşarken, haziran ayında 27 sektörün 24’ü ihracatta artış sağladı.
En çok ihracat gerçekleştirilen ülke Almanya oldu
Haziran ayında ihracatçılar, ülkemizin bayrağını 202 ülke ve bölgede dalgalandırmayı başardı. En çok ihracat gerçekleştirilen ilk 3 ülke ise 1 milyar 293 milyon dolar ile Almanya, 1 milyar 13 milyon dolar ile İngiltere ve 792 milyon dolar ile ABD oldu. İlk 10 ülkenin ihracattaki payı yüzde 49,4 olurken, ilk 20 ülkede bu pay yüzde 67’ye yükseldi. Aralarında ABD, Almanya, İtalya ve Hollanda’nın da yer aldığı tam 17 ülkeye her sektör ihracat gerçekleştirmeyi başardı. En büyük pazar olan Avrupa Birliği’nin ihracattaki payı 6, 53 milyar dolarlık bir hacim ile yüzde 48,5 seviyesine düştü.
En dikkat çekici artış Kastamonu’da görüldü
İllerin ihracatına bakıldığında; haziran ayında 68 il ihracatını artırdı. En çok ihracat gerçekleştiren ilk 3 il sırasıyla; 5 milyar 404 milyon dolarla İstanbul, 931 milyon dolarla Bursa ve 865 milyon dolarla Kocaeli oldu. En dikkat çekici artışlar ise; yüzde 631 artışla 54 milyon dolar ihracata imza atan Kastamonu, yüzde 293 artışla 6 milyon dolara ulaşan Van ve yüzde 208 artışla 1,5 milyon dolar ihracat yapan Kırıkkale’de yaşandı. Kastamonu Hazırgiyim sektörü ihracatını 11 kat artırırken, Van’da Madencilik sektörü ihracatını 161 katına çıkarttı. Kırıkkale’de Makine sektörünün ihracatını yüzde 44 artırdığı görüldü.
174 ülkeye 4,2 milyar TL ile ihracat yapıldı
Ay boyunca 174 ülkeye ihracatta 4 milyar 219 milyon TL tutarında ihracat gerçekleştirildi. 6.416 firma ihracat işlemlerinde Türk Lirasını tercih etti.
Paritenin olumsuz etkisi 31,7 milyon dolar oldu
Miktar bazında ihracat ise haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 28,3 artışla 12,5 milyon ton olarak gerçekleşti. Son olarak, haziran ayında Euro Dolar paritesinin negatif etkisi 31 milyon 771 bin dolar oldu.
HAZİRAN AYI İHRACAT RAKAMLARI
2019 | 2020 | Değ.(%) |
11,64 milyar $ | 13,47 milyar $ | 15,8 |
OCAK – HAZİRAN AYLARI İHRACAT RAKAMLARI
2019 | 2020 | Değ.(%) |
88,36 milyar $ | 75,06 milyar $ | -15,1 |
SON 12 AYLIK İHRACAT RAKAMLARI
2019 | 2020 | Değ.(%) |
178,93 milyar $ | 167,52 milyar $ | -6,4 |
ÜLKELERE GÖRE İHRACAT
HAZİRAN | OCAK-HAZİRAN | |
Artış Yaşanan Ülke Sayısı | 144 | 72 |
Düşüş Yaşanan Ülke Sayısı | 63 | 151 |
Toplam Artış Tutarı | 2,43 milyar $ | 1,38 milyar $ |
Toplam Düşüş Tutarı | 592,2 milyon $ | 14,69 milyar $ |
Toplam İhracat Değişimi | 1,83 milyar $ | -13,31 milyar $ |
TIBBİ ÜRÜN İHRACATI
Haziran
Tanım | 2019 | 2020 | Değ. |
Dezenfektan ve Etil Alkol | 7,8 milyon $ | 14,3 milyon $ | %84,6 |
Tanı Kiti | 2,8 milyon $ | 8,4 milyon $ | %199,0 |
Maske | 4,9 milyon $ | 41,2 milyon $ | %749,0 |
Solunum Cihazı | 337 bin $ | 30,8 milyon $ | %9050,6 |
Toplam Tıbbi Ürün İhracatı | 16,8 milyon $ | 96,9 milyon $ | %476,1 |
Ocak-Haziran
Tanım | 2019 | 2020 | Değ. |
Dezenfektan ve Etil Alkol | 64,3 milyon $ | 88 milyon $ | %36,8 |
Tanı Kiti | 20,9 milyon $ | 51,6 milyon $ | %147,0 |
Maske | 36,3 milyon $ | 188,5 milyon $ | %418,7 |
Solunum Cihazı | 4,6 milyon $ | 49,6 milyon $ | %980,8 |
Toplam Tıbbi Ürün İhracatı | 132,5 milyon $ | 385 milyon $ | %190,5 |
İhracatımızda Sektörler (Mayıs, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Otomotiv Endüstrisi | 2.753 | 1.203 | -%56,3 |
2 | Kimyevi Maddeler ve Mamulleri | 1.934 | 1.177 | -%39,1 |
3 | Hazırgiyim ve Konfeksiyon | 1.621 | 840 | -%48,2 |
4 | Çelik | 1.356 | 818 | -%39,7 |
5 | Elektrik Elektronik | 1.041 | 672 | -%35,5 |
6 | Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar | 591 | 500 | -%15,3 |
7 | Demir ve Demir Dışı Metaller | 827 | 499 | -%39,7 |
8 | Makine ve Aksamları | 780 | 432 | -%44,6 |
9 | Tekstil ve Hammaddeleri | 786 | 369 | -%53,1 |
10 | Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri | 527 | 367 | -%30,2 |
11 | İklimlendirme Sanayii | 473 | 279 | -%41,1 |
12 | Madencilik Ürünleri | 459 | 273 | -%40,5 |
13 | Çimento Cam Seramik ve Toprak | 354 | 250 | -%29,3 |
14 | Mücevher | 360 | 225 | -%37,4 |
15 | Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller | 231 | 162 | -%29,9 |
16 | Yaş Meyve ve Sebze | 141 | 160 | %13,4 |
17 | Fındık ve Mamulleri | 133 | 121 | -%8,9 |
18 | Halı | 236 | 117 | -%50,2 |
19 | Savunma ve Havacılık Sanayii | 249 | 112 | -%54,8 |
20 | Meyve Sebze Mamulleri | 138 | 100 | -%27,5 |
21 | Kuru Meyve ve Mamulleri | 118 | 74 | -%36,8 |
22 | Tütün | 97 | 70 | -%27,7 |
23 | Deri ve Deri Mamulleri | 163 | 61 | -%62,2 |
24 | Gemi ve Yat | 54 | 58 | %7,8 |
25 | Zeytin ve Zeytinyağı | 28 | 20 | -%28,6 |
26 | Süs Bitkileri ve Mamulleri | 9 | 7 | -%22,9 |
27 | Diğer Sanayi Ürünleri | 11 | 6 | -%41,9 |
İhracatımızda Sektörler (Haziran, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Otomotiv Endüstrisi | 2.189 | 2.016 | -7,9% |
2 | Kimyevi Maddeler ve Mamulleri | 1.294 | 1.425 | 10,2% |
3 | Hazırgiyim ve Konfeksiyon | 1.086 | 1.358 | 25,0% |
4 | Çelik | 878 | 1.129 | 28,6% |
5 | Elektrik Elektronik | 715 | 903 | 26,2% |
6 | Demir ve Demir Dışı Metaller | 517 | 677 | 31,1% |
7 | Makine ve Aksamları | 472 | 587 | 24,3% |
8 | Hububat, Bakliyat, Yağlı Toh. | 345 | 572 | 66,0% |
9 | Tekstil ve Hammaddeleri | 510 | 555 | 8,8% |
10 | Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri | 347 | 460 | 32,3% |
11 | İklimlendirme Sanayii | 286 | 360 | 25,9% |
12 | Mücevher | 215 | 345 | 60,2% |
13 | Çimento Cam Seramik | 235 | 323 | 37,4% |
14 | Madencilik Ürünleri | 318 | 313 | -1,5% |
15 | Yaş Meyve ve Sebze | 202 | 265 | 30,9% |
16 | Halı | 132 | 195 | 47,3% |
17 | Su Ürünleri ve Hayvansal Mam. | 168 | 184 | 9,4% |
18 | Savunma ve Havacılık Sanayii | 208 | 167 | -19,4% |
19 | Fındık ve Mamulleri | 76 | 128 | 69,3% |
20 | Meyve Sebze Mamulleri | 84 | 113 | 35,3% |
21 | Deri ve Deri Mamulleri | 88 | 102 | 15,8% |
22 | Kuru Meyve ve Mamulleri | 64 | 90 | 41,0% |
23 | Gemi ve Yat | 56 | 88 | 58,8% |
24 | Tütün | 58 | 85 | 45,9% |
25 | Zeytin ve Zeytinyağı | 16 | 19 | 20,8% |
26 | Diğer Sanayi Ürünleri | 7 | 8 | 19,2% |
27 | Süs Bitkileri ve Mam. | 4 | 6 | 55,2% |
İhracatımızda Sektörler (Ocak-Haziran, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Otomotiv Endüstrisi | 15.314 | 10.794 | -29,5% |
2 | Kimyevi Maddeler ve Mamulleri | 10.012 | 8.625 | -13,9% |
3 | Hazırgiyim ve Konfeksiyon | 8.710 | 6.987 | -19,8% |
4 | Çelik | 7.167 | 5.974 | -16,6% |
5 | Elektrik Elektronik | 5.372 | 4.712 | -12,3% |
6 | Demir ve Demir Dışı Metaller | 4.069 | 3.758 | -7,6% |
7 | Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar | 3.245 | 3.474 | 7,1% |
8 | Makine ve Aksamları | 3.797 | 3.357 | -11,6% |
9 | Tekstil ve Hammaddeleri | 4.030 | 3.134 | -22,2% |
10 | Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri | 2.627 | 2.492 | -5,2% |
11 | İklimlendirme Sanayii | 2.263 | 2.071 | -8,5% |
12 | Madencilik Ürünleri | 2.128 | 1.850 | -13,1% |
13 | Çimento Cam Seramik ve Toprak | 1.735 | 1.719 | -1,0% |
14 | Mücevher | 1.650 | 1.610 | -2,4% |
15 | Yaş Meyve ve Sebze | 965 | 1.179 | 22,2% |
16 | Su Ürünleri ve Hayvansal Mam. | 1.286 | 1.129 | -12,2% |
17 | Halı | 1.175 | 1.047 | -10,9% |
18 | Fındık ve Mamulleri | 777 | 1.002 | 29,0% |
19 | Savunma ve Havacılık Sanayii | 1.268 | 923 | -27,2% |
20 | Meyve Sebze Mamulleri | 723 | 778 | 7,7% |
21 | Deri ve Deri Mamulleri | 831 | 631 | -24,1% |
22 | Kuru Meyve ve Mamulleri | 644 | 605 | -6,1% |
23 | Gemi ve Yat | 491 | 501 | 1,9% |
24 | Tütün | 453 | 426 | -5,9% |
25 | Zeytin ve Zeytinyağı | 157 | 141 | -10,5% |
26 | Süs Bitkileri ve Mam. | 64 | 56 | -12,3% |
27 | Diğer Sanayi Ürünleri | 56 | 43 | -23,2% |
İhracatımızda İlk 20 Ülke (Mayıs, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Almanya | 1.578 | 919 | -%41,8 |
2 | ABD | 869 | 882 | %1,4 |
3 | Irak | 895 | 603 | -%32,6 |
4 | Birleşik Krallık | 888 | 558 | -%37,1 |
5 | Fransa | 760 | 416 | -%45,3 |
6 | İtalya | 901 | 397 | -%56,0 |
7 | Hollanda | 509 | 324 | -%36,3 |
8 | İspanya | 773 | 271 | -%65,0 |
9 | İsrail | 415 | 267 | -%35,6 |
10 | Belçika | 332 | 262 | -%20,9 |
11 | Rusya Federasyonu | 358 | 249 | -%30,3 |
12 | Romanya | 365 | 227 | -%37,9 |
13 | Azerbaycan | 170 | 209 | %23,0 |
14 | Çin | 301 | 194 | -%35,5 |
15 | Polonya | 306 | 184 | -%39,9 |
16 | Mısır | 291 | 180 | -%38,2 |
17 | Bulgaristan | 249 | 161 | -%35,4 |
18 | Suudi Arabistan | 349 | 145 | -%58,4 |
19 | İsviçre | 95 | 139 | %46,8 |
20 | Ukrayna | 177 | 133 | -%25,1 |
İhracatımızda İlk 20 Ülke (Haziran, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Almanya | 1.149 | 1.293 | %12,5 |
2 | Birleşik Krallık | 709 | 1.013 | %42,9 |
3 | ABD | 519 | 792 | %52,4 |
4 | Irak | 599 | 701 | %17,1 |
5 | İtalya | 645 | 616 | -%4,6 |
6 | Fransa | 657 | 602 | -%8,3 |
7 | İspanya | 487 | 461 | -%5,2 |
8 | İsrail | 232 | 394 | %69,6 |
9 | Rusya Federasyonu | 292 | 391 | %34,0 |
10 | Hollanda | 493 | 390 | -%20,8 |
11 | Romanya | 297 | 323 | %8,6 |
12 | Belçika | 215 | 297 | %38,3 |
13 | İran | 186 | 255 | %37,2 |
14 | Polonya | 213 | 238 | %11,8 |
15 | Çin | 194 | 231 | %19,6 |
16 | Suudi Arabistan | 170 | 222 | %31,0 |
17 | Bulgaristan | 179 | 218 | %21,8 |
18 | Mısır | 218 | 216 | -%1,1 |
19 | BAE | 197 | 210 | %6,7 |
20 | Azerbaycan | 110 | 163 | %47,6 |
İhracatımızda İlk 20 Ülke (Ocak-Haziran, Milyon $)
2019 | 2020 | DEĞ. | ||
1 | Almanya | 8.305 | 7.105 | -%14,5 |
2 | ABD | 4.334 | 4.621 | %6,6 |
3 | Birleşik Krallık | 5.194 | 4.457 | -%14,2 |
4 | Irak | 4.710 | 4.076 | -%13,5 |
5 | İtalya | 4.916 | 3.590 | -%27,0 |
6 | Fransa | 4.024 | 3.044 | -%24,3 |
7 | İspanya | 4.240 | 2.797 | -%34,0 |
8 | Hollanda | 2.695 | 2.402 | -%10,9 |
9 | İsrail | 2.132 | 2.082 | -%2,3 |
10 | Rusya Federasyonu | 1.863 | 1.944 | %4,4 |
11 | Romanya | 2.058 | 1.738 | -%15,6 |
12 | Belçika | 1.744 | 1.634 | -%6,3 |
13 | Mısır | 1.650 | 1.510 | -%8,5 |
14 | Polonya | 1.745 | 1.438 | -%17,6 |
15 | Suudi Arabistan | 1.766 | 1.434 | -%18,8 |
16 | BAE | 1.860 | 1.293 | -%30,5 |
17 | Çin | 1.330 | 1.209 | -%9,1 |
18 | Bulgaristan | 1.384 | 1.144 | -%17,3 |
19 | Azerbaycan | 772 | 939 | %21,6 |
20 | Ukrayna | 843 | 929 | %10,2 |