Vöhringer laminat parke, lamine parke, profil, mobilya parçaları ve PU üretiminde uzman bir şirket. Almanya merkezli şirketin Çin’deki üretim merkezinde uluslararası teknik danışman olarak görev yapan Türk mühendis Fatih Çınar ile görüştük.
ORSİAD: Öncelikle, Vöhringer’in Çin üretim merkezinde çalışan başarılı bir Türk uzman görmekten duyduğumuz memnuniyeti dile getirmek isteriz. Bize biraz Vöhringer firmasını tanıtabilir misiniz?
Fatih Çınar: 1921 yılında kurulan, Almanya’nın Bavyera bölgesinde kurulan Vöhringer şirketi ahşap dönüştürme konusuyla sektöre giriş yapmıştır. Bugün dört ana ürün gruplarında üretimimize devam ediyoruz; panel laminasyon, mobilya parçaları ve imalatı, profiller, poliüretan (PU) parçaları. 1950 ve 1970 yılları arasında, ikinci nesil yönetici olan Hermann Voehringer, şirketi yeni bir sanayi oluşuma yönlendirerek kontrplak ve kereste üretimini başlatmıştır. 1984 yılında, Juergen ve Thomas Voehringer da babalarının izinden ilerleyip, şirketin ürün portföyünü daha da genişlettiler ve şirketi, Avrupa RV ve mobilya sektörü için önemli bir tedarikçisi konumuna getirdiler. 1996 yılında, Voehringer Çin pazarının potansiyelini fark etti. Sadece bir kaç yıl içinde tutulmayı başaran Voehringer, bu pazarda döşeme ve mobilya ürünlerinde, yenilik ve kalitenin önde gelen ismi olmuştur. Nerdeyse bir yüzyıla dayanan geçmişinde firma, “Her zaman bir adım önde” sloganına bağlı kalmıştır. Şirket bugün, ağaç işleme endüstrisinde gerçek bir uzman olarak, Avrupa, Çin ve ABD’de faaliyet göstermektedir. Çin’de esas olarak laminat parke, lamine parke döşeme ve mobilya üretimi bulunuyor. Şu andaki kapasitemiz, laminat parke için 20.000.000 metrekare, lamine ahşap döşemede 2.500.000 metrekaredir ve hem mutfak, hem de dolap üretiminde büyük bir kapasite söz konusudur.
ORSİAD: Genel olarak Çin pazarı hakkında ne düşünüyorsunuz? Son yıllarda, yüksek segmentteki ürünlere yönelik büyük bir ilgiye tanıklık ediyoruz. Ahşap sektöründe Çin piyasası ne kadar büyük?
Fatih Çınar: Çin pazarı inanılmaz büyük! Ve haklısınız, Çin pazarında müşteriler gerçekten lüks ürünleri seviyorlar ama unutmamak gerekiyor ki, Çin 1,5 milyar insanın olduğu bir pazar! Yüksek segmentteki ürünler kadar, standart üretime de her zaman büyük ihtiyaç var. Emlak piyasası, diğer pek çok ülkede olduğu gibi, standart üretim istiyor. Ama bireyler, özel kullanım için yüksek segmentteki ürünleri tercih ediyorlar.
ORSİAD: Çin pazarında laminat ve lamine parke üretim maliyetleri nelerdir?
Fatih Çınar: Üretim çeşitlerinin farklılığından dolayı üretim maliyetini söylemek gerçekten zor. Örneğin; 11-12 mm kalınlıktaki ve susturuculu yüksek sınıf laminat parke yaklaşık 15 dolardan satın alınabilir. Ayrıca bir satıcı olarak 7-8 dolar olarak da bulabilirsiniz. Karşılaştırma yapmadan önce açıklığa kavuşturulması gereken bir çok farklı nokta vardır. Lamine parke döşeme fiyatları, 30 $ ile 100 $ arasında değişmektedir. Tek bir fiyat söylemek gerçekten zor. İhtiyaçlarınıza göre fiyatlar değişebilmektedir.
ORSİAD: Çin pazarına girmeye çalışan Türk şirketlere ne tavsiye edersiniz?
Fatih Çınar: Çin pazarı gerçekten kolay değil! Bir kere her zaman üretiminizi yenilemek, ilginç şeyler bulmak zorundasınız. Bu durum yalnızca ahşap sektörü için değil, tüm sektörler için geçerlidir. Çinliler her zaman yenilik peşindeler ve yüksek teknoloji istiyorlar. Standart ürün ile, Çin pazarında şansınız yok. Kesinlikle özel bir şey gerekiyor.
ORSİAD: Dünya pazarında genel olarak bir daralma söz konusu. Çin hükümetinin yerli üreticiye herhangi bir desteği var mı?
Fatih Çınar: Elbette ki hükümetin bazı yardımları var, ama diğer ülkelerden daha fazla değil. Çin hükümeti özellikle çevre ve insan sağlığı ile yakından ilgili. Ama bence, şu anda Çin pazarı için daralma anlamında büyük bir sorun yok.
ORSİAD: 2016 için ahşap ve mobilya endüstrisi hakkında görüşleriniz nedir? Sektör ne kadar büyüyecek?
Fatih Çınar: Bence bundan sonra kimse bir mucize beklememeli. Pazar zaten yüksek kapasitesine ulaşmış durumda. Tabii yeni yatırımlar ve yeni gelişmeler olacaktır. Bence, 2016 yılında % 3-5 oranında büyüme görülecek.
ORSİAD: Eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Fatih Çınar: Hala yapmamız gereken çok şey var ve sloganımızı takip etmeye devam edeceğiz ve “Her zaman bir adım önde“ olacağız.