AHEC, ‘Seed to Seat’ (Kaynaktan Koltuğa) mobilya işbirliğiyle ‘100% Design South Africa’ Fuarında

Yedi parçanın yapımında kullanılan bütün Amerikan sertağaç malzemesinin ABD ormanlarında kendiliğinden yetişmesi için gereken süre 2 saniyeden daha kısadır

Amerikan sert ağaç sektörünün önde gelen uluslararası ticari birliği Ameri- kan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), ahşap mobilya projesi olan ‘Seed to Seat’ (Kaynaktan Koltuğa) ile Afrika’nın önde gelen fuar ve yüksek kalite çağdaş üretim platformu olan ve 9-13 Ağustos tarihleri arasında, Johannesburg’taki Gallagher Fuar Merkezi’nde gerçekleşen ‘100% Design South Africa’ (% 100 Güney Afrika Tasarım) etkinliğine katıldı. Kısaca bilgilendirildikten sonra ‘oturacak bir şeyler’ tasarlamaları istenen tasarımcılar, Güney Afrika’da az bilinen Amerikan sertağaç türleri olan Amerikan lale, kızıl meşe ve kiraz ağaç türlerini kullanarak bu yedi adet özgün parçayı oluşturdular. İlk olarak geçtiğimiz yıl Avustralya’da sergilenen proje, bu yılın başlarında Dubai’de yer aldıktan sonra üçüncü kez sergilenmek üzere Güney Af- rika’daki etkinlikte ziyaretçilerle buluşuyor. Güney Afrika’nın önde gelen ve heyecan verici tasarımcıları tarafından tasarlanan yedi oturak, Amerikan sert ağaç kaynağının sürdürülebilirliğini kanıtlayan ve vurgulayan nitelikte yaratıcı bir gösterim ile sergilendi. Güney Afrika ‘Seed to Seat’ projesinde yer alan tasarımcılar şöyle sıralanıyor: Andrew Dominic (Andrew Dominic Mobilya), James Mudge (James Mudge Mobilya

Stüdyosu), Laurie Wiid van Heerden (Wiid Tasarım), Christoph Karl (Guideline İmalathane),

Jacques Cronje (minima), David Krynauw (David Krynauw) ve Adriaan Hugo (Dokter & Misses). Sürdürülebilirliğin bir temel oluşturabileceğini göstermeyi amaçlayan bu çalışmalarla AHEC, çığır açıcı Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) araştırmasını kullanarak, tasarımı bitirilen her bir ürün için tam çevresel profiller geliştiriyor.

“Seed to Seat, AHEC’in yüksek profilli tasarımcılar ile işbirliği yapması ve onları, pazarlarında daha az bilinen ABD sertağaç türleriyle tanıştırmanın bir yolu olarak düşünülmüştü. Güney Afrika’daki ‘ % 100 Design South Africa’ etkinliği bize yalnızca bu yedi parçanın sergilenmesi için uygun platform sunmakla kalmadı, aynı zamanda ve daha da önemlisi bu proje, Güney Afrika’da ahşap mobilya üzerine Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi yapılması için de vesile oldu,” diyen AHEC Afrika, Orta Doğu, Hindistan ve Okyanusya Bölge Müdürü Roderick Wiles demecine şöyle devam etti: “Seed to Seat gibi ortaklaşa yürütülen projeler, tasarımcıların A.B.D. sert ağaç türlerini tanıması için etkili metodlar teşkil etmektedirler. Bu özgün çalışma sadece Amerikan sert ağaçlarının güzelliklerine dikkat çekmekle kalmamış aynı zamanda tasarımcıların Amerika’da hali hazırda mevcut olan ve az kullanılan sert ağaçların yaratıcı potansiyelini keşfetmelerine olanak sağlamıştır.”

Seed to Seat Projesiyle AHEC, tasarımın gerçek çevresel etkisini tanımlamayı ve Yaşam Dön- güsü Değerlendirmesi (LCA) ile yürüttüğü kapsamlı çalışmanın üzerine koymayı amaçla- maktadır. AHEC’in LCA araştırmasının içerdiği 19 Amerikan sertağaç türü ve imalat esnasında malzeme, enerji kullanımı, taşıma ve israfla ilgili kaydedilen tüm verilerden yararlanılarak, tamamlanan her bir ürünün çevreye etkisi tam olarak ölçülebilmektedir. AHEC, aynı zamanda her bir tasarımda kullanılan toplam kereste hammaddesinin, ABD sertağaç ormanlarında büyümesi için gerekli toplam sürenin kaç saniye alacağını hesapladı. Ormanın büyüklüğü, yıllık hasat oranları, doğal ölüm oranı ve yenilenme oranları hesaplanarak, tasarımlarda kullanılan kerestenin ormanda tekrar yetişeceği sürenin 2 saniyeden daha az olduğu belirlenmiştir.

Wiles konuyla ilgili açıklamalarını şöyle sonlandırdı: “Amerikan sertağaç ormanı, nerdeyse Güney Afrika’nın büyüklüğüyle eşdeğer olacak şekilde 120 milyon hektarlık alanı kapsar. Sert ağaçlar seçilerek hasat edilir ve doğal doğal gençleştirme yoluyla yeniden yetiştirilir. Gençleştirme hasadı fazlalaştırır ve neticesinde, bu devasa kaynak her yıl 130 milyon metreküp artmaktadır. Diğer bir deyişle, bu 4,5 milyon adet 40 ayak küp hacmindeki kon- teynıra eşdeğer bir rakamdır. Tüm projeye dair yapılan ilk analizin sonucunda, tasarımların imal edilmesinde 0,67 metreküp kerestenin kullanıldığı anlaşılmıştır. Odunun karbon depolama özelliğine bağlı olarak, tüm oturaklar atmosferden 676.70 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak. Genel olarak baktığımızda bu proje, iyi tasarım, çevresel farkındalık ‘yeni’ Amerikan

sertağaçlarını bir araya getirmiştir.”
Daha fazla bilgi için www.seedtoseat.info adresini inceleyebilirsiniz.

The Blue Chair / Mavi Sandalye (Dokter & Misses)

Çok disiplinli bir ürün tasarım şirketi olan Dokter & Misses, on yıllık tasarım yıldönümlerini kutlamak adına 2007’de tasarladıkları ilk sürdürülebilir ve karbon-bilinçli “The Blue Chair” sandalyeyi yeniden tasarladı. Dokter & Misses, ‘Seed to Seat’ projesiyle olan işbirliği çerçevesinde, yıllar önceki ikonik çelik çalışmayı bu kez lale ağacı kullanarak gerçekleştirdi. Tasarımcı şirket, ahşabın hafif, ancak güçlü özellikleri sayesinde, sandalyenin özgün aşırı jeomanyetik profilinin özünü koruyabildi ve aynı zamanda tasarımı daha yumuşak, ergonomik bir parçaya dönüştürebildi.

Meraki Daybed / Meraki Divanı (Laurie Wiid van Heerden)
Mantar ve Amerikan yumuşak akçaağaç kullanılarak yapılan Meraki Daybed, daha modern ge- ometrik şekillerle Afrika mobilyaları yaratma kararının bir sonucudur. Divan başlığının şekil ve konsepti yaratılırken Batı Afrika’daki Senufo insanları üzerine yapılan araştırma sonuçları göz önünde bulundurulmuştur. Oyma, yalnızca makine imalatının aksine, el yapımı estetiğin önemini vurgulayan bir odak noktasıdır. Mantar döşemeliklere alternatif olarak da kullanılır; burada vurgu, alışılmamış bir malzeme ile birlikte kullanılması ve sürdürülebilirlik üzerine ku- ruludur.

Flow Stool / Akış Taburesi (Jacques Cronje)
Flow Stool (Akış Taburesi), iki formun kesişim noktası olarak düşünülmüştür. Aşağıdan, açısal destekleyici yapı, bir köprü tutan sütunlara benzer, düz çizgileri ve düz yüzeyleri yapıyla kaynaşmıştır. Yukarıdan ise, insan formuna uygun, davetkar bir koltuk yaratmak için yumuşak bir şekilde kavislidir. Bu iki parçanın kesiştiği yerde, Flow Stool, insan yumuşaklığının ve dalgalı akan bir kenardaki yapısal sertliğin yan yana konulduğunu ifade eden heykel ifadesini üstlen- mektedir.

Eve chair / Havva Sandalyesi (Andrew Dominic)

Andrew Dominic, zorlu bir tasarım ve yapım olan Eve Chair sandalyesinde, eşleştirilmiş kabri- ole bacağı ergonomik bir sırt ile birleştirerek antik ve çağdaş arasında estetik bir denge

oluşturuyor. Dominic, mümkün olduğunca kesintisiz olarak birleştirme unsurlarını korumuş ve dış hatları yuvarlatarak düz hatları yumuşatmaya yardımcı olmuştur. Sürdürülebilir olarak yönetilen Amerikan sertağaç ormanlarından gelen kereste, kavislerde kullanılmıştır. Havva sandalyesi, abanozlanmış kiraz hammaddesi ve koltuğa yayılan ince bir geometrik örgüsüyle son derece zariftir. Bu sandalyeler, döşemeli versiyon seçenekleriyle Amerikan dişbudak, kiraz, meşe veya cevizde sipariş edilebilmektedir.

DEM (Guideline)

DEM bir etkinlik oturma çözümü olarak geliştirilmiştir. Temiz ve basit çizgilerle tasarlanmış, ancak yine de konfor ve dayanıklılığı vurgulayan bu düşük maliyetli istifleme sandalyesi, yaygın olarak kullanılan plastik veya alüminyum ürünler için sürdürülebilir bir alternatiftir. Lale ağacı minimum ağırlıkta gerekli gücü sağlayabilmektedir.

Hardwood Chair / Sertağaç Sandalye (James Mudge)
Sertağaç sandalye, az miktarda kereste kullanmak yoluyla, çarpıcı ama klasik çizgileri olacak şekilde tasarlanmıştır. James Mudge tarafından tasarlanan sandalye, İskandinav kökenlerin- den esinlenirken kendi kimliğini de parça üzerine ekler. Sertağaç sandalye küçük toplu üretim için tasarlanmıştır ve tasarım malzeme ekonomisiyle çağdaş bir estetiğe odaklanır. Tasarımcının diğer tüm çalışmalarında olduğu gibi, tasarım, malzeme tasarrufu ve mükemmel işçilik yoluyla sürdürülebilirliğe odaklanmaktadır. Mudge, kiniş ve kırlangıç kuyruğu birleşenleri gibi geleneksel birleştirme tekniklerini kullanır. Doğru olarak kesildiğinde bu birleşimler, vidalar ve modern devrilmemiş bağlantı elemanlarından daha kuvvetlidir ve dikkatle muamele edilirse, ürünler nesiller boyu dayanabilmektedir.

Playbench 2 / Oyun bankı 2 (David Krynauw)
Playbench 2, eğlenceli, mekânsal ve etkileşimli toplantının buluştuğu noktadır. David Kry- nauw’un çalışmalarının ölçeği ve tasarımı açısından açık fikirli olmasını sağlayan özel üretim tekniklerinden dolayı bu parça bir eskizden yola çıkılarak hareket eden canlı bir nesneye dö- nüşmüştür. Ürün geometri ve üç dairenin biraraya gelmesinden ilham almıştır.

AHEC Hakkında
Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), tüm önemli Amerikan sertağaç şirketlerini ve tüm büyük Amerikan sertağaç ürünleri ticari birliklerini temsil eden, ABD sertağaç endüstrisinin lider uluslararası ticaret birliğidir. AHEC dünya çapında Amerikan sertağaçlarının, 50’den fazla

ihracat pazarında tanıtımını yapmaya yönelik, mimar, hazırlayıcı, tasarımcı ve son aşama kullanıcılarına türlerin çeşitliliği, ürünler ve tedarik kaynaklarına dair teknik bilgi sağlamaya odaklanan bir program yürütmektedir. Ayrıca, AHEC tam seri teknik yayınlar da üretmektedir. Daha fazla bilgi için lütfen www.americanhardwood.org adresini ziyaret ediniz.