‘REIDIN-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeksi’ Şubat 2020 sonuçları açıklandı. Endekse göre, Şubat ayında fiyatlar, bir önceki aya göre %0.94, geçen yılın aynı dönemine göre ise %4.62 oranında arttı. Markalı konut projeleri kapsamında satışların %11.21’i yabancılara yapıldığı Şubat ayında stok erime hızı ise %5.30 seviyesinde gerçekleşti. ‘REIDIN-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeksi’ 2020 Şubat ayı sonuçlarını değerlendiren GYODER Başkanı Dr. Feyzullah Yetgin, “2019’un son ayında artan stok erime hızının, 2020’nin ilk aylarında da devam ettiği Şubat ayında özellikle yabancıya satışlarda önemli bir hareketlilik yaşandığı görülüyor. Markalı konut projelerinde yabancıya satış oranının %11’in üzerine çıkması, yabancıların ülkemizde gayrimenkul yatırımına ilgisinin sürdüğünü gösteriyor” dedi.
REIDIN Genel Müdürü Alp Çapa ise REIDIN-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeksi Şubat ayı sonuçlarıhakkında şunları söyledi: “Şubat ayında bir önceki aya göre %0.94, geçen yılın aynı dönemine göre ise %4.62 oranında artış gerçekleşti. Markalı konut projeleri kapsamında yabancı yatırımcılara gerçekleştirilen satışlar Şubat ayında, bir önceki aya göre 3 puan artarak %11.21 seviyesine yükseldi, bu satışlarda ağırlıklı olarak 2+1 özellikteki konutların %40,48’lik tercih oranı ile öne çıktığı görülmektedir. Satışlardaki konut bedeli ödeme yöntemleri incelendiğinde, Ocak ayına göre Şubat ayında banka kredisi kullanımında %6.03 oranında azalış gözlenirken, peşinat kullanım oranında %5.73 oranında artış gerçekleşti.”
Yeni konutlarda fiyat artışı %0.94
Kamuoyunda ‘markalı projeler’ olarak adlandırılan, ağırlıklı olarak kurumsal gayrimenkul şirketlerinin ürettiği konutlar üzerinden geliştirilen ‘REIDIN-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeksi’ sonuçlarına göre; Şubat ayında bir önceki aya göre %0.94,geçen yılın aynı dönemine göre %4.62 ve endeksin başlangıç dönemi olan 2010 yılı Ocak ayına göre ise %92.60 oranında nominal artış gerçekleşti.
Tüm konut tiplerinde artış Yeni Konut Fiyat Endeksi’nde, Şubat ayında bir önceki aya göre 1+1 konut tipinde %0.27, 2+1 konut tipinde %0.16, 3+1 konut tipinde %0.26 ve 4+1 konut tipinde %0.24 oranında nominal artışyaşandı.
Yabancıya satış oranı %11.21Şubat ayında, markalı konut projeleri kapsamında gerçekleştirilen satışların %11.21’lik (son 6 aylık ortalama %7) kısmının yabancı yatırımcılara yapıldığı gözlendi. Bu satışlarda %40.48 oranında 2+1 özellikteki konutlar tercih edildi.
Peşinat kullanımında artış Markalı projelerden konut satın alan müşterilerin peşinat, senet ve banka kredisi kullanım oranları incelendiğinde, Şubat ayında peşinat kullanım oranı %47.46, banka kredisi kullanım oranı %20.25 ve senet kullanım oranı %32.29 olarak gerçekleşti. Ocak ayında peşinat kullanımı %44.89, banka kredisi kullanımı %21.55, senet kullanımı %33.56 seviyesinde gerçekleşmişti.
Stok erime hızı: %5.30
Şubat ayında markalı konutlardaki stok erime hızı rakamları değerlendirildiğinde adet bazında %5.30 oranında erime gözlendi. Ocak ayı stok erime hızı %5.04 oranında gerçekleşmişti.
Satışların yarısı bitmiş konut stoklarından
Şubat ayında, satışı gerçekleştirilen markalı konutların %50.06’sı bitmiş konut stoklarından, %49.94’ü bitmemiş konut stoklarından oluştu. Ocak ayında ise satışların %41.78’i bitmiş, %58.22’si bitmemiş konut stoklarından oluşmuştu.
GYODER Hakkında
GYODER (Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği); 2 Ağustos 1999 tarihinde, Türkiye’deki mevcut ve kurulmakta olan gayrimenkul yatırım ortaklıklarının (GYO) temsilcileri tarafından, gayrimenkul sektörünü temsil ve gelişimini teşvik etmek, gayrimenkul yatırımlarının önündeki zorlukların kolaylaştırılması adına kanun – mevzuat çalışmaları yapmak, uluslararası yatırımcılar ile sektör ilişkilerini geliştirmek, sektörün önündeki sorunların iyileştirilmesine katkı sağlamak, sektörü bilgilendirmek ve eğitmek amacı ile kuruldu. GYODER’in gayrimenkul geliştirici, gayrimenkul yatırımcı, GYO, gayrimenkul danışmanlık, gayrimenkul değerleme, sigortacılık, mimari ve hukuk gibi gayrimenkulün ana ve yan sektörlerini kapsayan 300’e yakın kurumsal üyesi bulunmaktadır. GYODER, sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumları ile yürüttüğü işbirlikleriyle, sektöre ilişkin tüm süreçlerde etkin görevler üstlenmektedir. Ulusal ve uluslararası platformlarda sektörü temsil eden GYODER sektörde iletişimi güçlendirerek gerekli network ağının oluşmasına katkı sağlamaktadır.