Genç nüfus yoğunluğu ve artan kişi başı gelir seviyesi, bebek-çocuk ürünlerine olan talebi artırıyor. Her yıl 1 milyondan fazla bebeğin doğduğu Türkiye’de, anne ve babaların bilinç düzeyinin artması ve çocuklarını sağlıklı büyütme isteği, bebek ekonomisini gün geçtikçe daha da büyütüyor. Bebek-çocuk ürünleri pazarının vazgeçilmezi olan mobilya da bu trendden nasibini alan sektörlerden biri. Türkiye’de çocuk sayısının yaklaşık 4,7 milyonunu 0-3 yaş aralığındaki bebeklerin oluşturması, mobilya sektörünün en hızlı büyüyen alt segmentlerinden birini bebek mobilyaları haline getiriyor.
BM’nin Dünya Nüfus Tahminleri Raporu’na göre, 7,6 milyar olan dünya nüfusunun yüzde 26’sını 15 yaş altı çocuklar oluşturuyor. Dünya Bankası verilerine göre de dünyanın en yaşlı nüfusunu oluşturan Avrupa’da çocuk nüfusunun (0-14 yaş arası) genel nüfusa oranı yüzde 13 ila yüzde 22 arasında değişiyor. AB ülkeleri arasında çocuk nüfusunun genel nüfusa oranı en düşük olan ülke, yüzde 13 ile Almanya. Türkiye’nin nüfusu ise giderek yaşlansa da hâlâ Avrupa Birliği ülkelerine göre çocuk nüfusu oldukça fazla.
Türkiye’de toplam nüfus 2016 yılı sonu itibariyle 79 milyon 814 bin 871 iken, çocuk nüfusu 22 milyon 891 bin 140 oldu. 2016 yılında toplam nüfusun yüzde 28,7’sini çocukların oluşturduğu ülkemizde, canlı doğan bebek sayısı ise 2016 yılında 1 milyon 309 bin 771 olarak gerçekleşti. Tüm bu rakamlar Türkiye’nin, genç nüfus oranında birçok dünya ülkesine göre bir adım önde olduğunu gösteriyor.
Genç nüfusa sahip ülkeler listesinin üst sıralarında olması Türkiye’yi aynı zamanda bebek-çocuk ürün ve gereçlerinde hareketli bir pazar haline getiriyor. Genç nüfus ve doğum oranlarının yüksekliği, Türkiye’deki bebek-çocuk ürünlerine olan talebi canlı tutarken, bu ürünlerin pazar payının ve üretici sayısının da her yıl artmasına neden oluyor.
Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de aileler bebek başına, 2 yaşına kadar aylık ortalama 60-70 dolar, yıllık 720-840 dolar harcama yapıyor. Bilinç düzeyinin yükselmesi anne babaları, çocuklarını daha sağlıklı büyütme isteği ile yeni ürün ve hizmet arayışına itiyor. Diğer sektörlerle karşılaştırıldığında daha hızlı gelişim gösteren bebek-çocuk pazarı, hem yarattığı katma değeri hem de pazarını büyütüyor. Bebek-çocuk gereçleri pazarı gün geçtikçe Türkiye ekonomisindeki payını artırırken, en az bir çocuğu olan hane halkı sayısı toplam hane sayısının yüzde 54,2’sini oluşturması talebin her zaman artarak devam edeceğini de ortaya koyuyor.
Bebek-çocuk ürünleri grubunda tek ihraç edilen kalem, mobilya
Türkiye’de çocuk sayısının yaklaşık 4,7 milyonunu 0-3 yaş aralığındaki bebekler oluşturuyor. Bu durum mobilya sektörünün en hızlı büyüyen alt segmentlerinden birini bebek mobilyaları haline getirdi. Bu alandaki talep, önceki yıllarda merdiven altında üretim yapılan bu segmentin büyük firmalar tarafından keşfedilmesine ve sadece çocuk mobilyası odaklı üretim yapan firmaların sayısının artmasına neden oldu.
Sektörde çocuk mobilyası üreten firma sayısının son 10 yılda artarak irili ufaklı yaklaşık 750-800’e ulaştığı tahmin ediliyor. Her yıl üretimini ve satışlarını artıran bebek ve çocuk mobilyaları, aynı zamanda bebek-çocuk ürünleri grubunda tek ihraç edilen kalemi oluşturuyor. İhracatta da iddialı olan çocuk mobilyası markaları, Türkiye’ye iki saat uçuş mesafesinde bulunan ülkeleri hedefliyor. Irak, Libya, Azerbaycan, Almanya ve Suudi Arabistan’ın en çok mobilya ihracatı yapılan ülkelerin başında geliyor.
Türk mobilya ihracatında yüzde 5’lik bir kısım oluşturan bebek ve çocuk mobilyası, sektörde yüzde 20’lik bir büyüklük ile en az 60 milyon TL’lik bir pazar yaratıyor. Toplam mobilya pazarı içinde bebek ve genç mobilyası pazarının, önümüzdeki 5 yıl içerisinde tüketici alışkanlıklarının paralelinde, kendi segmentinde daha da büyüyerek, mobilya pazarındaki payını daha da artıracağı öngörülüyor. İlk kez bebeği olacak, ekonomik durumu daha iyi ailelerin hazırlattığı özel bebek odaları da, daha çok özel üretim yapan butik firmaların sayısını artırıyor. Özel butiklerin bebek mobilya pazarında paylarının yüzde 10’larda olduğu açıklanıyor.
Yeni nesil ebeveynler talebi canlandırıyor
Genç nüfus yoğunluğu ve artan kişi başı gelir seviyesi, çocuk-genç ürünlerine olan talebi artırıyor. Her yıl 1 milyondan fazla bebeğin doğduğu Türkiye’de, anne ve babaların bilinç düzeyinin artması ve çocuklarını sağlıklı büyütme isteği, bebek ekonomisini gün geçtikçe daha da büyütüyor. İhtiyaçlar ertelenebilse de yeni nesillerin talepleri hep öncelikli sırada tutuluyor. Ayrıca anne-babaların geçmişte sahip olamadığı imkanları çocuklarına sunmak istemesi de gelişen çocuk ve genç odası pazarının önemli avantajları arasında.
Sektör temsilcileri önümüzdeki yıllarda bu pazarın büyümeye devam edeceğini söylerken, birçok firma artık bu gelişimin farkında olarak yatırımlarına şekil veriyor. Bebek, çocuk ve genç mobilyalarına artık daha fazla önem veren mobilya üreticileri ve markaları, çocukların birey olarak farklı zevkleri, bakış açıları ve hayal dünyaları olduğundan yola çıkarak yeni ürün grupları ve satış stratejileri geliştiriyorlar.
Mobilya firmaları, son yıllarda yeni nesil ebeveyn ve gençlerin tüketim alışkanlıklarını iyi gözlemleyerek, onların özellikle teknoloji ile olan bağlarını doğru konumlandırarak başarılı bir satış ve mağaza yönetim sistemi geliştiriyorlar. Özel mobilya ve aksesuarları farklı bir konseptle yine onların alışveriş zevklerine göre mağazalarda eğlenceli bir tarz ile satışa sunuyorlar. Hızla büyüyen bebeklerin değişen ihtiyaçlarına adapte olan koleksiyonlar yaratmak büyük önem taşıyor. Beşikten banka, alt değiştirme aparatından şifonyere, mama arabasından rafa dönüşebilen çok amaçlı inovatif ürünler, son dönemde bebek mobilyaları sektörünün trendleri arasında yer alıyor.
Şubeleşme ve mağazalaşma artıyor
Türkiye’deki değişen anlayışla son 10 yılda, bebek ve genç odası mobilyasında uzmanlaşan markalar birbiri ardına mağaza açmaya başladı. Sadece bebek ve genç odası üreten ve kendi markalarıyla konsept mağazalar açan mobilya firmalarının sayısı hızla artıyor. Hatta mağaza sayısını ve pazarını büyüten bazı bebek-çocuk mobilyaları üreten ünlü markalar, mağazalarını Türkiye dışına taşıyor. Yaptıkları ihracatı yurtdışında mağaza açarak artırma stratejisi geliştiren bu markaların başarısı, artan mağaza ve ülke sayısı ile dikkat çekiyor.
Sektör temsilcilerine göre bebek ve genç odası segmentinde büyüme potansiyeli oldukça fazla. Sektör uzmanları, genele seslenmek yerine farklı yaş, cinsiyet ve yaşam tarzına sahip çocuklara ve gençlere yönelik özel tasarımlı konseptler geliştiren şirketlerin ürünlerine tüketici tarafından ilginin giderek artacağını savunuyor.
Bebek mobilyasında güven önemli
Özellikle bebekler ilk yıllarının çoğunu uyuyarak geçirirler. Bu nedenle uyudukları odanın mümkün olan en sağlıklı ve güvenli şekilde hazırlanması gerekiyor. Plastik ve vinil eşyalar, bağışıklık sisteminden hormonal salgılara kadar bir dizi hayati sağlık fonksiyonunu kötü şekilde etkileyen BPA ve fitalat salımı yapıyor. BPA ve fitalatların etkileri bir nesilden diğerine geçebiliyor. Bu durum da anne-babaların bebeğin yattığı yataktan, kıyafetlerini koyduğu dolap ve şifonyerine kadar tüm mobilyalarında sağlıklı malzemeler seçmesini gerekli kılıyor.
Sağlıklı büyüme için sağlıklı mobilyaların tercihi çok önemli. Bebek mobilyalarında kullanılacak olan ham maddelerin sağlığa zararsız ve doğal olması, özellikle de çocukların tüm gün temas edeceği mobilyaların MDF ve suntadan yapılmaması gerekiyor. Ayrıca bu tür mobilyalarda su bazlı lake boyaların da zararlı kimyasallar içermemesi gerekiyor. Masif ahşap mobilyada MDF ve suntaya şekil vermek için kullanılan tutkal ve ağır metaller kullanılmazken, üzerindeki boya ve cilalar da su bazlı olduğundan bebek ve çocuk sağlığına zarar vermiyor. Bu yüzden uzmanlar, tamamen ağaçtan üretilmiş mobilyaların özellikle bebek ve çocuk odaları için tercih edilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.
Sertifikalı üretim tercih edilmeli
Söz konusu çocuk olduğunda, sağlık ve emniyet kurallarını ön planda tutmak ve uluslararası standartlara bağlı kalabilmek daha çok önem taşıyor. Bebek ve çocuk mobilyalarında bu nedenle üretimin her aşamasında güvenlik, sağlık ve çevre faktörleri için tüm önlemlerin alındığını gösteren NORDIC-ECO sertifikasına sahip mobilyalar sunmak gerekiyor. NORDIC-ECO etiketinin mobilyalarda bulunması, zararlı maddeler için emisyon testinden geçtiğini gösteriyor.
Bir diğer önemli sertifikayı ise AB standartlarına uygun EN-71 oluşturuyor. EN-71 sertifikalı ürünler mobilya boyaları, oyuncaklar gibi ürünlerin bebek ve çocuk sağlığına uygun olduğunu gösteriyor. Uzmanlar, mobilya boyalarının ağır metal içermediğinden emin olmak için masif ahşaptan ya da doğal ahşap malzemeden üretilmiş mobilyalar ile bebek odasını dekore etmek gerektiğini vurguluyorlar.
Bebek mobilyasında neden ahşap tercih edilmeli?
- Doğal ve sağlıklıdır. Diğer malzemelerdeki kanserojen etkiler yaratan hiçbir işlem doğal ahşapta bulunmaz.
- Ahşabın fizyolojik ve psikolojik olarak insan etkisinde olumlu etkisi olduğu kanıtlanmıştır. Belirli seviyelerde rahatlık duygusu yaratan ahşaba dokunmak, hatta görmek bile insanlarda mutluluk ve rahatlama duygusu yaşatmaktadır.
- Bakteri tutmayan yapısına ek olarak yalıtkan oluşu sayesinde kusursuz bir tercihtir. Bu yapısı sayesinde ahşap sıcak ya da soğuk hissi vermez. Plastik ve alternatiflerinin elektrostatik yük tutmasından dolayı temas halinde yarattığı olumsuz etkileri doğal ahşap hissettirmez.
- Diğer tüm alternatiflerine oranla çok daha dayanıklıdır. Uzun yıllar kullanılabilmesi sayesinde uzun vadede hem ekonomik hem de değer kazanan bir üründür.
Pazarın yüzde 40’ı konsept mağazalara ait
Bebek mobilyaları pazarında üretici ve oyuncu sayısına yenilerinin eklenmesindeki baş neden olarak, artan nüfus oranı gösteriliyor. Türkiye’deki bebek, çocuk, genç pazar payının yüzde 40’lık kısmını konsept mağazalar sağlıyor.